Op 20 januari zette de Raad van State een streep door de rekenmethode voor de stikstof uitstoot die Rijkswaterstaat heeft gebruikt voor de aanleg van de ViA15, de nieuwe snelweg die de A12 en de A15 bij Zevenaar moet verbinden.Er wordt bij de berekening van de gevolgen van de uitstoot van het snelwegverkeer slechts tot 5 km in de omtrek gekeken. Dat is maar 5-10% van de werkelijke uitstoot. Bij de stikstofuitstoot van een boerderij worden de gevolgen tot vele kilometers ver weg berekend, vanuit Brabant tot in Drenthe! Dat is meten met twee maten oordeelde de rechter.
Rijkswaterstaat heeft 6 maanden de tijd gekregen om de uitkomst van hun berekening beter te onderbouwen (volgens deskundigen vrijwel onmogelijk) of met een nieuw stikstofverhaal te komen op basis van de complete stikstofuitstoot. Dan neemt de Raad van State een nieuw besluit.
Ditzelfde inconsequente rekenmodel is door het ministerie gebruikt bij de onderbouwing van het Tracébesluit voor de Ring Utrecht. Door deze gerechtelijke uitspraak wordt de basis voor het doorgaan van de bestaande verbredingsplannen steeds wankeler.
In het geval van de Ring Utrecht en Amelisweerd is de kans groter dat de Raad van State het besluit direct vernietigt omdat de snelweg hier al ligt en er binnen de bak nog ruimte is voor meer rijstroken. Er is dus al een kant en klaar alternatief! Gaat de minister dit nu eindelijk ook beseffen?!