Op 3 november 2009 namen de ministers Eurlings en Cramer en de regionale bestuurders Ekkers (provincie), de Bondt (gemeente utrecht) en Kallen (BRU) het besluit om onder andere de A27 door Amelisweerd een breedte van 2×7 banen te geven.
De onderbouwing van het besluit van het Rijk en de regiobestuurders kunnen wij teruglezen in het Onderzoeksrapport Tussenfase Planstudies Ring Utrecht, hier te vinden (PDF, 8 MByte). Op ons rapport ‘De kracht van Utrecht’ wordt ingegaan in hoofdstuk 4. Het wordt snel duidelijk dat het niet de hoogste prioriteit had van de auteurs om ons rapport eerlijk voor het voetlicht te brengen. Een complete en integrale doorrekening of presentatie van de uitvoering van al onze voorstellen is niet te vinden. De lezer moet maar geloven dat al die inzet op OV maar 4 of 5% in autogebruik uitmaakt. Behalve wanneer hij het samenvattende rapport (hier te vinden, PDF, 4,4 MByte) erbij neemt. Daar valt op pagina 24 te lezen dat het effect 12,6% uitmaakt. Dat is nogal wat, een zesde eraf in plaats van vele auto’s erbij! Maar het cijfer komt uit de lucht vallen en wordt verder niet meer genoemd…. Verder mag het hele prijsbeleid niet worden meegenomen omdat het geen vastgesteld beleid is – moet al dit huiswerk dan niet weer over na het kabinetsbesluit van vrijdag?
Het rapport roept kortom meer nieuwe vragen op dan het beantwoordt. We hebben in een eerste reactie wat op een rijtje gezet in een bijgevoegd document.