Home Oud Nieuws ≤ 2013 Kijk het Amelisweerd/A27-debat bij Knevel & van den Brink terug
Kijk het Amelisweerd/A27-debat bij Knevel & van den Brink terug

Jan Korff bij Knevel en van den BrinkOp donderdag 8 augustus waren Jan Korff de Gidts en VVD-Kamerlid Ton Elias te gast bij Knevel en van den Brink. Onderwerp was Amelisweerd en de verbreding van de A27. Zij debatteerden over zin en onzin van meer asfalt, af en toe bijgestaan door Freek de Jonge en sportjournalist Edwin Winkels. Als 20-jarige heeft Winkels tijdens de "Slag om Amelisweerd' nog boomhutten gebouwd als protest tegen de aanleg van de Rijksweg 27. "Amelisweerd is niet zomaar een stukje bos... Er is ooit een onderbeen geamputeerd van Amelisweerd; nu denken ze - dan doen we het bovenbeen er ook maar even bij", aldus Winkels.

Bekijk de belangrijkste fragmenten van het debat terug via de website van de Kracht van Utrecht.  

Jan Korff de Gidts lichtte vanuit de Kracht van Utrecht toe welke feiten en trends de verbreding overbodig maken; er staan geen files in Amelisweerd, de A27 door Amelisweerd staat echt niet in de File top 50 van Rijkswaterstaat. Groeiscenario's laten vanwege de crisis ook geen groei van de automobiliteit zien; jongeren zijn heel anders gaan denken over de status van de auto. 

En Amelisweerd is een uniek natuurmonument en cultureel erfgoed, dat we te danken hebben aan Lodewijk Napoleon. Natuur heel dicht bij de stad, 200 jaar oud. Met oude bomen 40 meter hoog.

"Oude bomen zijn als sterren, met oud licht, die geheimen bevatten"

(Vrij naar Ingmar Heytze, Utrechts stadsdichter - "Zolang je maar begrijpt dat oude muren oude sterren zijn: licht op leeftijd, eeuwen onderweg. Zolang je meer geheimen kent dan je verraadt. Zolang je altijd weg wilt, maar nooit gaat." Zie artikel op dnu.nu)


Conclusie van Jan:  

  • 1 Miljard besteden aan een probleem dat niet bestaat ?! 
  • Investeer wel in een slim tram-treinnetwerk voor de Randstad net zoals in Groot Parijs. 
  • Bevorder actieve en gezonde mobiliteit met een doorfietsnetwerk in de stadregio. 
  • En voer 80 km/uur in op de snelwegen langs alle grote steden, voor een gezonder milieu en een hogere verkeersveiligheid.